♣♣♣ به وبلاگ میدان داران فرهنگ خوش آمدید♣♣♣ سوالات کتاب احیای تفکراسلامی 1 - اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

نمونه سوالات کتاب احیای تفکر اسلامی قسمت اول    

1 - کدام گزینه در مورد «اقبال لاهوری» درست است؟

الف- عامل ا نزوای وی در هند؛ نوع طرز فکر ایشان درمورد اروپا بود.

ب- با علوم جدید مخالف است.

ج- با آنکه اروپا را ندیده است اما فضای فکری اروپا را می‌شناسد .

د- مسلمین را پرهیز می دهد که تحت تاثیر تمدن اروپا قرار نگیرند .

2 - کدام گزینه از جمله عقاید اقبال لاهوری است؟

الف- علم اروپا دنباله و امتداد علوم اسلامی است. ب- نباید بین علم و تمدن اروپایی تفکیک نمود.

ج- با احیاء فکر دینی، روند الگوبرداری از مغرب زمین متوقف شده است. د- حتی تمسک به عقل به تنهایی کافی است تا تمدن اروپایی نجات یابد.

 - 3اولین عاملی که موجب سرگردانی بشر در تمدن غربی شده است چیست؟

الف- ساینتیسم ب- پوزیتیویسم ج- ماتریالیسم د- اندیویدوالیسم

4 - دو اثر اصلی و مهم حیات کدام است؟

الف- آگاهی ، آزادی ب- آگاهی ،‌ حرکت ج- حرکت ، آزادی د- اختیار، جنبش

5 - حدیث زیر به کدام ویژگی جامعه زنده اشاره دارد؟

«مَثَلُ المؤمنینَ فی توادُدِهِم و تراحُمِهِم و تَعاطُفهِم مَثَلُ الجَسَدِ إذا اشتَکی مِنهُ عُضوٌ تَداعی لَهُ سایرُ‌الجَسَدِ باالسَّهَرِ و الحُمّی»

الف- علم ب- تحرک ج- همزیستی مسالمت آمیز د- همبستگی

- 6 جناب جابر بن‌عبدالله بعد از چند روز از شهادت امام حسین(ع) بر سر مزار امام (ع) رسید؟

الف- 3 روز ب- 7 روز ج- 40 روز د- یکسال

- 7 آیه شریفه «اَنْ لَیسَ لِلانسانِ الّا ما سعی»‌با کدام گزینه ناسازگار است؟

الف- نفی تفکر خیالبافانه ب- اهتمام به عمل

ج به دست آوردنی بودن سعادت د- تأثیر جزیی تصادف در سعادت

- 8 تفکر مبتنی بر تحقیر عمل بین مسلمانان ریشه در عملکرد چه کسانی دارد؟

الف- یهودیان صدر اسلام ب- زرتشتیانی که مسلمان شدند.

ج- بنی امیه د متکلمین

- 9 کدام گزینه درست است؟

الف درستی ایمان نزد شیعه لزوماً ارتباطی باعمل ندارد. ب- ایمان، خود جزیی از عمل است.

ج- ایمان از عمل تجزیه ‌پذیر است. د- اظهار اسلام با زبان جزیی از ایمان است.

- 10 آیه شریفه « وقالوا لَنْ تَمَسَّنا النّارِ الّا ایّاماً معدودةً»‌ اشاره به دیدگاه کدام گروه دارد؟

الف- یهودیان ب- مسیحیان ج- منافقین د- مشرکین

- 11 شیعیان کدام منطقه بعد از حضرت امام زین‌العابدین(ع) زید را پیشوا می‌دانند؟

الف- عراق ب- شام ج- حجاز د- یمن

- 12 کدام گزینه با متن آیه 46 سوره هود منطبق است؟ «اِنَّهُ‌لَیسَ‌مِنْ اهلک...»

الف- إنَّهُ عَمَلٌ غَیرَُ‌ صالِحٍ ب- إنَّهُ عَمَلُ غَیرِ‌ صالِحٍ

ج- إنَّهُ عَمَلَ غَیرََ صالِحٍ د- إنَّهُ عَمَلٌ غَیرِ‌ صالِحٍ

 -13 در مورد عبارت «اذا عَرفتَ فَاعْمَل ماشِئتَ» کدام گزینه صحیح است؟

الف-منظور، آثار معرفت نسبت به امام است. ب- این حدیث جعلی است چرا که مؤید بی‌توجهی به عمل است.

ج-این حدیث به دلیل امکان سوء استفاده نباید مطرح شود. د- این حدیث جعلی است چرا که مؤید عدم محدودیت در عمل است.

 - 14 اسلام برای پیوند با پیامبر همه راهها جز راه ......................... را بسته است.

الف- عمل ب- حب اهل بیت‌(ع)‌ ج- تلاوت قرآن د- نماز

15 - آیه شریفه «و لا تَجعَلْ یَدَکَ مًغلولَهً إلی عُنُقِکَ و لا تبسُطْها کُلَّ البَسطِ فَتَقْعُدَ ملوماً مَحسوراً» اشاره به کدام گزینه دارد؟

الف- زهد ب- صبر ج- توکل د- میانه‌روی

- 16 این کلام حضرت امیر(ع) اشاره به کدام فلسفه زهد دارد؟ «... اَو اَبیتَ مِبْطاناً‌ وَ حَوْلی بُطُونٌ غَرْثی و اَکبادٌ حَرّی ...»

الف- رسیدن به آزادی معنوی ب- تمرین صبر ج- همدردی با دیگران د- آمادگی برای عبادت

17 الزهدُ کُلُّهُ‌ بَیْنَ کَلِمَتَیْنِ مِنَ القُرآن : .................

الف- فَمن یَعمَل مِثقال ذرهٍ خیراً‌ یَرَه و مَن یَعمَل مِثقال ذَرهٍ شَرّاً یَرَهُ ب- یا ایها الذین امنوا استجیبوا لِلّهِ و للرَّسولِ اذا دعاکُم لِما یحییکم

ج- و لا تَجعَل یَدَکَ مَغلولهً الی عُنُقِکَ و لا تَبسُطْها کُلَّ‌البَسْطِ‌ فَـتَقعُدَ‌ملوماً محسوراٌ د- لِکَیْلا تَأسَوْا عَلی مافاتَکُم و لا تَفْرَحوا بِما اتیکُم.

18 - کدام گزینه درست است؟

الف- به اندک قناعت کردن جزء شرایط زهد است. ب- در مفهوم قرآنی آنکس که به اندک قناعت می‌کند زاهد است.

ج- طرفداری اسلام از قدرت اقتصادی مربوط به جامعه است نه فرد. د- تمایل «فرد» به کسب قدرت اقتصادی نشانه دنیاطلبی است.

- 19 معنی «لغوی»‌زهد کدام است؟

الف- تهی بودن ب- بی‌میلی ج- پربودن د- حد وسط

20 - کدام گزینه جزء فلسفه دعوت زهد است؟

الف- بی اعتنایی به زندگی دنیوی برای ایجاد فراغت به جهت عبادت

ب- چشم‌پوشی از لذات دنیا برای از دست ندادن لذات آخرت

ج- کم کردن لذت‌های جسمی و مادی برای درک لذت‌های معنوی در این دنیا

د- جلوگیری از میل به لذت‌های نامشروع از طریق عدم استقبال از لذت‌های مشروع

21 - به فرموده رسول اکرم(ص) ؛‌رهبانیت امت من ............... است.

الف- نماز ب- جهاد ج- روزه د- صدقه

22- بر اساس تفکر قرآنی:

الف- لذت‌های آخرت نتیجه محرومیت‌های عمدی بشر در دنیاست. ب- لذت‌های دنیا و آخرت قابل جمع‌ نیست.

ج- بین لذت‌های دنیا و آخرت اصل معاوضه حاکم است. د- لذت‌های دنیوی واقعاً‌ لذت نیست.

23- اسلام با ..................... ولو از طریق حلال موافق نیست.

الف- قدرت طلبی ب- ثروت اندوزی ج- لذت پرستی د- مقام طلبی

24- انَّ‌ اللهَ‌تعالی فَرَضَ علی ............ ان یُقَدِّروا انفُسَهُم بِضَعَفَهِ النّاسِ

الف- العلما ب- ائمه الحق ج- الناس د- المؤمنین

 - 25 استاد مطهری روز اربعین را به خاطر کدام موضوعات شایسته اهمیت می‌داند؟

الف- زیارت اربعین آمدن جابر به کربلا برای زیارت ابا عبدالله ب- آمدن اسرا از شام به کربلا- زیارت اربعین

ج- زیارت جابر- آمدن اسرا ازشام به کربلا د- زیارت اربعین- آمدن اسرا از کربلا به شام

26 - طبق بیان ائمه (ع) کدام گزینه جزء تعریف ایمان نیست؟

الف- عمل بالارکان ب- معرفه بالجنان ج-تذکره بالعیان د- اقرار باللسان

 - 27کان رَسولَ اللّه ِ خَفیفَ المؤونَةِ» اشاره به کدام ویژگی پیامبر (ص)‌دارد؟

الف- زهد ب-توکل ج- همدردی د- ایثار

 - 28 بیت زیر اشاره به کدام فلسفه زهد دارد؟

در شط حادثات برون آی از لباس کاول برهنگی است که شرط شناور است

الف- ایثار و همدردی ب- آزادی و آزادگی ج- رسیدن به نعمات اخروی د- رها شدن از حوادث سخت دنیوی

29 - کدام گزینه با مفهوم صحیح «توکل» سازگار است؟

الف- سپاسگزاری پیشاپیش برای کسب توفیق ب- توسل به خداوند و مأیوس شدن از اسباب مادی

ج- اعتماد به خداوند برای حضور در میدان عمل د- هر سه گزینه

 - 30 کدام گزینه دلیل نادرستی این تعریف از زهد است که: «تَرَکَ الدُّنیا لِلتَّخَلّی لِلْعِبادَة»

الف- مبنی بر فرض تقدم آخرت بر دنیا ب- مبنی ‌بر جدایی آخرت از دنیا

ج- ناقص بودن در ذکر فلسفه زهد د- متأثر بودن از طرز تفکر مسیحی

 

 

 

 






تاریخ : یکشنبه 92/3/12 | 4:54 عصر | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

میدان داران فرهنگ